zaterdag 20 oktober 2012

Warchau



Het “Koor van de Dom van Kaliningrad” leek op 28 oktober 2010 voor het laatst te hebben opgetreden. In Zevenaar. Daarna zou het een tijd lang stil blijven. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Begin van het jaar werd koorleidster Elena Kramarenko benaderd om in mei 2010 weer met het koor met een liturgisch repertoire op te treden. In een kerk in het centrum van Warschau. De afgelopen jaren is de samenstelling van het “Koor van de Dom van Kaliningrad” voortdurend gewijzigd. De meeste oudgedienden waren beschikbaar, twee mensen konden vervangen worden. Het repertoire werd snel weer opgepakt en er is veel gerepeteerd (in de huiskamer van onze flat in Kaliningrad) om het hoge peil van eerder weer op te kunnen pakken.
Elena sloot niet uit dat er na dit concert meer optredens zouden kunnen volgen. Ik aarzelde erg om de draad weer op te pakken om die concerten dan ook te gaan organiseren. Na een lange pauze opnieuw kontakten leggen. Veel tijd en geld investeren en moed verzamelen. Iemand die het koor de laatste jaren vaker had geobserveerd vergeleek de tournees wel met een koets waar veel paarden voor gespannen zijn. Dat vergt veel van de koetsier. En zo voelde het vaak ook. Één optreden in Warschau vergtook veel.
De eerste gedachte was dat het koor op eigen gelegenheid van Kaliningrad naar Warschau (en terug) zou reizen. De organisatoren in Warschau regelden onderdak, een vergoeding “voor de benzine” (750 km, misschien zo’n 125 euro), en stelden een redelijk honorarium in het vooruitzicht. Elena had in gedachten dat ik dan vanuit Heerenveennaar Kaliningrad zou kunnen komen, daar het koor ophalen om dan samen naar Warschau te reizen. Dan kon ik meteen voldoende CD’s meenemen om, zoals gewoonlijk,  na afloop van het concert te kunnen verkopen. Een complicerende factor daarbij is, dat het, vanwege Russische douaneformaliteiten, onmogelijk is met een volle doos CD’s over de grens te komen. Die moeten dan ergens in Polen worden neergezet, vanuit Kaliningrad op weg naar Warschau opgehaald, op de terugweg naar Kaliningrad weer weggezet en daarna andermaal meegenomen naar Heerenveen. Een ommelandse reis van minstens vier dagen en 3.350 kilometer, waarbij de kosten komen van visa, maaltijden onderweg en enkele hotelovernachtingen. Samen duidelijk meer dan de ongeveer 125 euro reiskosten die het koor vergoed zou krijgen. We besloten tot een eenvoudiger oplossing. Het koor kwam met een klein “busje-met-chauffeur”, door de organisatoren in Warschau vergoed, naar de plaats van bestemming en ik kwam vanuit Heerenveen naar Warschau. 2.350 kilometer – uit en thuis. Heen en terug overnachtte ik even ten oosten van Berlijn, op mijn vertrouwde vaste stek halverwege Heerenveen en Kaliningrad, een eenvoudige “Gasthof” in Jahnsfelde, en daarna in een als hotel ingericht, vervallen, paleis, “PalacLuszyn”, ten oosten van Warschau.
PalacLuszyn heb ik opgediept uit het ANWB-gidsje “Kasteelhotels in Polen, Hongarije, Tsjechië en Slowakije”. Van harte aanbevolen! Een gidsje met een verrassende verzameling avontuurlijke plekken om in deze landen, vaak heel goedkoop, te overnachten. PalacLuszyn ligt een eind van grote wegen te vandaan. Oude glorie bij een dorpje van niks. Het was me met moeite gelukt telefonisch af te spreken dat ik zou kunnen overnachten. Ik kwam er in stromende regen aan, regen die boven de zijingang uit de dakgoot gutste. De monumentale hoofdingang deed me aan het bordes van paleis Soestdijk denken. Dat leek me niet de dagelijkse toegang. Alles zag er bij aankomst verlopen en verlaten uit. Ik kwam redelijk droog binnen. Eerst in een rommelige bijkeuken. Daarna was er een ruime, gezellig ouderwetse, keuken. Grote pannen, stapels borden, ruwhouten tafels, een massaal fornuis. Ik riep “volluk”, maar dat hielp niet. Geen mens te zien. Ik probeerde via mijn mobieltje het nummer nog eens dat ik eerder had gebruikt om te “boeken”. Geen resultaat.. nog een keer, maar nu in een ruimte dichter bij de hal “volluk”. Er verscheen een charmante dame van een jaar of 65, met wie ik geen taal leek te delen. Er kwam een tweede dame, een man… Met niemand viel een gesprek te voeren. Één van hen nam een mobieltje en belde iemand aan wie ik in het duits kon uitleggen wat de bedoeling was. Daarna ging de telefoon naar de gastvrouw. En vervolgens een paar keer heen en weer. Toen was het duidelijk. Ik kwam overnachten. Er waren, ondanks de 20 beschikbare kamers,  verder geen gasten. Ik kreeg een vorstelijke, maar verwaarloosde, kamer met twee tweepersoons bedden van elk zo’n 30 cm hoog. En een eigen badkamer. Eenvoudig en proper. Prompt werd er een hoek aan de immens lange tafel in de grote eetzaal voor mij gedekt. Wie van ver komt zal wel trek hebben. Het voelde als thuiskomen met soep en brood.
In de avondschemer wandelde ik over het landgoed. Het bleek vooral een groot landbouwbedrijf te zijn. Grote schuren, veel vee en vijf trekkers voor de deur. ’s Morgens een eenvoudig, maar goed, ontbijt. Om het paleis kwam het landbouwbedrijf op gang.
Het ANWB-gidsje is, nogmaals, van harte aanbevolen!
30 Mei, in Warschau, met Elena en haar koor wat gegeten in het hotel waar we waren ondergebracht. Even weer helemaal de sfeer van alle tournees van de afgelopen jaren. Met inbegrip van Russische tafelmanieren waar ik al die tijd niet aan heb kunnen wennen (b.v. je neus snuiten in een servet en dat daarna op tafel leggen). Naast het hotel een grote kerk. Kerk en hotel kennelijk in het teken van JerzyPopieluszko, de katholieke priester, strijder voor Solidarnosc, die in oktober 1984 door de Poolse communistische geheime dienst is ontvoerd en vermoord. Met het koor in mijn busje dwars door Warschau naar de kerk. Ook in deze kerk, waar later zou worden opgetreden, was Popieluszko duidelijk “aanwezig”. Het concert sloot direct aan op en doordeweekse avonddienst. De, naar mijn schatting, 350 kerkgangers bleven vrijwel allemaal zitten. Elena had me gevraagd na afloop van het optreden CD’s te verkopen. Een wat lastige opgave. Ik spreek geen pools en had geen wisselgeld. ’t Lukte.
Het optreden begon duidelijk later dan door het koor was verwacht. De kerkdienst liep uit, en ik voelde me er blij mee niet verantwoordelijk te zijn voor de gemaakte afspraken en het uitlopen van de kerkdienst. Uitkijkend over de kerkgangers, het publiek, waarvan ik na afloop duidelijk merkte hoe men geroerd was. Een bekend gevoel na ruim 650 concerten van Elena en haar koor. Maar wie zag de wrange combinatie Popieluszko/koor? Een koor waarin enkele mensen die een kort lijntje hebben naar de FSB, de Russische geheime dienst. Één zangeres in het koor is  in deze dienst opgeleid en meldt dat trots in haar CV. Een gotspe! Ik vroeg haar of zij wist wie die man op prenten en, als ware hij een heilige, als beeld in de kerk. Een Poolse heilige dacht ze.“Nee”, zei ik, “een priester die zich verzette, en slachtoffer werd  van de vroegere Poolse geheime dienst”. Het liet haar onbewogen. Mij niet.
Het is de vraag of het “Koor van de Dom van Kaliningrad” verder zal optreden. Dat vergt niet alleen de fantastische muzikale kwaliteit die het koor ongetwijfeld heeft, maar ook diplomatie en goede zakelijke leiding met veel kontakten. Dat wordt nog moeilijk.



                                                       Popieluszko

Geen opmerkingen:

Een reactie posten